Systém práce na bakalářce či diplomce
AUTOR: Milan
Každému vyhovuje jiný systém práce, to je jasné. Ale existuje řada přístupů, které obecně nevedou k dobrým výsledkům, a samozřejmě také několik přístupů, které vám mohou pomoci práci napsat rychle a s dobrými výsledky.
VEDOUCÍ A TÉMA
Zásada číslo jedna je vybrat vedoucího a téma. Ačkoliv mnohdy nemáte možnost přijít s vlastním tématem, nevadí. Dejte si opravdu čas a ke každému tématu si najděte, vypište informace, co by asi tak mohlo obnášet. Fakt se neunáhlete. Například si můžete říct, že pracovní trh je super. Ano, to je, ale zjistíte, že bude třeba pracovat s časovými řadami, statistikou, ekonomickými teoriemi apod. Je to pro Vás? Tohle je fakt třeba si uvědomit. Nebo si vyberete personální marketing v nějaké firmě. Jste si opravdu jisti, že k tomuto relativně mladému oboru jste schopni sehnat veškerou literaturu a správně chápat, jak z personálně-marketingového hlediska provádět výzkum/průzkum v nějaké firmě? Opravdu je zapotřebí nejdříve zjistit vaše limity.
Vedoucí je taky důležitý prvek. Zjistěte, jak reaguje, jak často odepisuje, jestli vám sedí jeho přístup apod. Někdo potřebuje přísný dohled, někdo zase vlídnější slovo. Koukněte na stránky školy kdo to je, jaké má funkce, jaké vedl práce apod. Také zjistěte reference od spolužáků či jiných studentů je velmi vhodné.
PRÁCE O ORGANIZACI/INSTITUCI/PODNIKU...
Další věc, pokud tedy děláte práci o nějakém podniku nebo jiném subjektu, zjistěte si, kolik toho o něm dokážete o zjistit, tedy jestli se tam s vámi bude vůbec někdo bavit, jestli vám povolí rozeslat dotazník, udělat rozhovory apod. Nejprve se zamyslete, jestli by nebylo vhodné udělat to ve vaší firmě, resp. tam, kde pracujete. Výhoda je obrovská. Znáte to tam, jste schopni o firmě hovořit. Také u obhajoby Vám může pomoci, že znáte cíle, vizi, kulturu firmy, vztahy apod. Takže to fakt zvažte jako první. Dále přemýšlejte o společnostech, kde pracují vaši rodinní příslušníci nebo přátelé. Opět jste schopni o ni vědět více, než kdybyste si vybrali nějakou úplně neznámou.
TEORIE, JAK ZAČÍT
Nejhorší, co můžete udělat je, že si řeknete ták, jdu začít psát teorii, sednete si k prázdné šabloně, napíšete první nadpis a přemýšlíte co vše k němu uvést. Je zapotřebí si vytvořit nějakou osnovu. Každé téma, každá oblast zahrnuje důležité a typické součásti. Vezměme si například některá typická témata.
Odměňování zaměstnanců
Teoretická východiska odměňování (tedy obecně o odměňování), systémy odměn ve firmách, význam odměn ve firmách, legislativa odměn, ...
Tady moc není o čem, v teoretických východiscích zmiňte krátce o tom, jak u člověka funguje odměňování, fyziologicky k čemu je tento mechanismus a jak souvisí s motivací. Moc se nerozepisujte, ať vám není vyčteno, že to nesouvisí s tématem. Ten základní princip s tématem ale souvisí, protože objasňuje hnací motor lidské činnosti, takže to klidně i napasujte na tu problematiku odměňování zaměstnanců. Dále existuje řada teorií odměňování, ale spíše v pracovním kontextu, takže to uveďte až později.
Další kapitolu můžete zvolit třeba principy odměňování zaměstnanců. Tady klidně zmiňte ty teorie odměňování: teorie spravedlnosti, teorie očekávání, dvoufaktorová teorie motivace, teorie posilování atd. Ale důležité je, aby se vztahovaly k tématu. Pokud řešíte návrh systému odměn, asi to nebude úplně důležité, resp. to bude mimo téma, ale může to mít klidně souvislost třeba s teorií spravedlivé mzdy nebo turnover teorií. Nevím, nelze to takhle říct předem. Ovšem pokud řešíte problematiku motivace, spokojenosti apod., rozhodně je vhodné uvést výše zmíněné teorie a některé další. Ale neuvádějte je jen tak samoúčelně. Dobré je mít to rozdělené třeba na sekce, samozřejmě podle potřeby. Např.: Funkce odměňování, Zásady spravedlnosti a rovnosti, Systém odměňování a jeho složky, Vazba odměňování na výkon a kompetence. No a v těchto sekcích už se najde prostor i pro ty teorie, např. v sekci Funkce odměňování můžete pojednávat o motivaci, kde je možné zařadit některé teorie. Do sekce Zásady spravedlnosti a rovnosti se nádherně hodí teorie spravedlnosti. V sekci Systém odměňování a jeho složky uvedete všechna možná rozdělení odměn.
No a pak tam někde uvedete tu legislativu. Záleží na tom, jestli řešíte soukromý nebo veřejný sektor, jaké instituce apod.
Pokud řešíte odměňování třeba ve vztahu k výkonu, motivaci, well being vzdělávání apod., bude samozřejmě nutné přidat další kapitoly. Nemohu tady popisovat vše, ale co se týče výkonu, zase bude nutné vymezit co je to pracovní výkon, faktory, kritéria apod.
Vzdělávání zaměstnanců
Tady by šlo rozdělit teorii nejdříve na obecná východiska o vzdělávání a firemní vzdělávání. A přidat můžete třeba kapitolu o trendech ve firemním vzdělávání. V první kapitole ale neuvádějte principy formálního vzdělávání, to je mimo téma. Spíše pojednejte o vzdělávání dospělých, ale zase v kontextu k čemu to je, co jim to přinese, jestli se mohou zlepšit, jak apod. Musí to ladit k tématu. Dále zmiňte třeba lidský kapitál, aby bylo zřejmé, k čemu zaměstnanec je a proč je vhodné do něj investovat, resp. do jakých.
Teď máme vzdělávání a rozvoj ve firmách, jakožto další kapitolu. Pokud nevíte jak začít a jakou má mít tato sekce strukturu, zamyslete se, co je třeba vědět. Určitě to nějak chceme vymezit, co to je a co to obnáší. Pak nezapomeňte na vzdělávací proces. Určitě zmiňte formy vzdělávání a rozvoje, metody a nástroje a podle vašeho tématu přidejte nějaké další věci, jako jsou třeba IT nástroje, aplikace atd. Skvělé je zmínit také kompetenční modely na různé pozice. Existuje jich celá řada. Zkuste zakomponovat také gap analýzu. Nehledejte v tom vědu. První obecně o podnikovém vzdělávání, pak kompetence, formy, metody, trendy, ...
CITACE A ODKAZOVÁNÍ
S teorií samozřejmě souvisejí citace a odkazování na zdroje. Na tohle už jsem toho napsal hodně, koukněte do článků a do sekce Metodologie. Ale důležité je říci, že nestačí mnohdy napsat jeden dlouhý odstavec a dát mu jeden zdroj. Dokonce to i některým vedoucím vadí. Ono je to hlavně divné, že celý dlouhý odstavec se přesně shoduje s tím, co chcete napsat do vlastní práce. Dnes se hodně upřednostňuje takové to "upovídané" odkazování, jako např. Novák (2020) uvádí, že... Koubek (2017) to doplňuje tvrzením... Je to takový diskusní způsob, jako byste koordinovali debatu mezi těmi autory. Zase, někde se to hodí, někde ne. Také u některých oborů to není úplně vhodné. Třeba když budete řešit těsnění, plynové kotle, brzdové systémy a já nevím co, je lepší zvolit spíše formálnější způsob citování. Pokud jde třeba o problematiky manažerské, psychologické, společenské, ... může se to jevit jako vhodnější. Ale neberte mě zase úplně tak, že tady něco dogmaticky rozřazuju. Klidně i u těsnících systémů, můžete uvést, že Novák (2024) tvrdí, ... Jde spíše o to, že technici moc nemají rádi ty upovídané texty. Jsou spíše formální, strozí.
Počet zdrojů v práci. Typický problém. Jaký je vodný počet zdrojů? To záleží kolik té teorie máte, tedy jak je rozsáhlá a kolik obsahuje oblastí. Ale ať tady nepíšu vyhýbavě, v bakalářce bych nedoporučoval méně než 20 zdrojů. Zase u ajťáků se často setkávám s tím, že vedoucí nechtějí moc zdrojů. Záleží na oboru, ale u manažersko-ekonomických oborů není určitě problém uvést 40-50 zdrojů. Ale u nějaké obsáhlejší o 60 stránkách klidně i 100 až 120. Fakt to takhle nejde říct, ale držte se spíše toho, že takový průměrný 8Řádkový odstavec by mohl mít alespoň 2 zdroje. Diplomové práce jsou obsáhlejší. Jestli vám bude stačit 30 zdrojů, těžko říct. Já si myslím, že minimálně tak 50 by být mělo. Ale zase se držte spíše toho, že průměrně dlouhý odstavec by měl mít alespoň 2 zdroje.
Co se týče samotných zdrojů, ideální je kombinoval české i zahraniční a taky uvádět jak monografie / základní knihy k problematice, tak i specializované odborné články. Tedy ať máte od každého něco, nějaké knížky, výzkumné články, webové články, primární zdroje - nějakou legislativu apod. a třeba i dizertační nebo habilitační práce výzkumníků. Ideální. Dejte si ale pozor na na to, co čím citujete. Zmíním základní věci. Např. pokud budete definovat v práci, kdo je manažer nebo co je pracovní trh či co jsou sociální sítě, prostě nějaký základní pojem, mělo by to být skutečně z přehledové literatury, základní knihy, nějaký fundament toho oboru, nebo z původního zdroje autora, který ten pojem definoval. Samozřejmě může být těžké najít vhodnou knihu, ale např. co se týče ekonomie, klasiky jsou od autorů Martina Mandela nebo Roberta Holman. Třeba HR management a přidružené oblasti lze citovat od klasiků, jako je Josef Koubek - Řízení lidských zdrojů, nebo zahraničních autorek Michael Armstrong a Stephen Taylor.
METODIKA
Uvedu opravdu základní informace. Ačkoliv je mnohdy požadováno napsat metodiku předem, nelze to úplně 100%. Metodika není žádná vedlejší nebo podřadná část práce. Je třeba si uvědomit, že tady dáváte všechno jako co a jak jste udělali, co jste k tomu použili apod. Do stati praktické části vesměs uvádíte pak už jen výsledky, výstupy, závěry, diskuse, doporučení či návrhy. Takže praktická není knížka, že byste se rozepsali o rozhovoru, co kde s kým a jak, pak literárně navázali na to, jaké výsledky vyšly a ještě je pak diskutovali. Ne, pokud má být v nějaké sekci rozhovor, bude tam nějaký výstup, takže výsledky, jejich rozbor, kódování, ... U dotazníku to samé. Začnete rovnou rozebírat výsledky. V metodice pak uvedete, jaký druh výzkum jste využili, jaký nástroj a metodu jste použili. Jaké respondenty, jak jste je hledali či vybírali - použili jste k tomu nějakou metodu? Jaké jste dávali otázky? Proč takové otázky? Z Čeho vycházejí? Jestli z nějakého standardizovaného dotazníku nebo z nějakých publikací. Jestli jste je smíchali, proč a jak jste to udělali. Popište, co které otázky znamenají a jaký mají vliv na téma. Jak jste otázky vyhodnocovali. Použili jste statistické nástroje? Jaké? Jaké grafy a proč? Pokud máte třeba strategickou analýzu, uveďte v metodice k čemu vám je, proč jste vybrali takové a makové metody, co to má přinést. Klidně používejte i odkazy na zdroje. Každý nástroj nebo metodu popište. Když budete uvádět analýzu rizik, popište v metodice, jakou metodu jste zvolili, k čemu je, z čeho se skládá, jak je koncipovaná, jaké obsahuje položky, co znamenají, jak se to celé vyhodnocuje apod.
Pokračování brzy...