Psal jsem o tom, že školský systém je problém. Problémem je také v tom, že udržuje učitele bez ohledu na to, jestli má jejich práce nějaký efekt. To je pochopitelné, učitelů je nedostatek, takže provádět nějaké přílišné výběrové řízení nemá smysl. Jenže spousta učitelů neučí s nějakým přílišným nadšením, dokonce mnohdy pracují spíše s odporem,...

Bez ohledu na stupeň vzdělávací instituce je české školství samoúčelné. Existuje proto, aby bylo. Holt, nějaké být musí, tak prostě je. Nefunguje, ale existuje. Budovy stojí, žáci do škol chodí, učitelé do práce také, ale tím to hasne. Všechny dokumenty o vzdělávání v ČR jsou krásně sepsány. V Rámcových Vzdělávacích Plánech je nádherně popsáno, co...

Existuje spousta vysokých škol (soukromých), které nabízejí "krásné" obory, např. Psychologie osobnosti a seberozvoje, Manažerská psychologie apod. Máte pocit, že jdete studovat psychologii, ale zjistíte, že těch psychologických předmětů moc neabsolvujete a vlastně ani nevykonáváte žádnou pořádnou státní zkoušku z psychologie. Státnicujete z...

Pokud potřebujete z vašeho souboru odhadnout parametr populace (střední hodnota, rozptyl), musíte realizovat intervalový odhad. K čemu že to použijte? Pokud máte vzore dat, třeba 20 hodnot, nemůžete spočítat průměr a říct, že populace má takový a makový např. průměrný věk apod. Musíte vypočítat intervalový odhad a říct, že s pravděpodobností...

Statistika je často nutnou součástí závěrečné práce, obzvláště když chcete něco analyzovat a vytvořit nějaký závěr. Týká se především kvantitativních metod. Studenti ale často nevědí, co mají měřit, co počítat, kde a jak... Sranda končí, když musíte testovat hypotézy, vytvářet korelační či regresní analýzu nebo odhady. Popíšeme si nějaké ty...

Některé škoy požadují, abyste měli praktickou část rozdělenu do několika kapitol, a to empirická část, analytická, návrhová a aplikační. Zní to příšerně, ale ono to je vlastně docela fajn. Co ta jednotlivá slova znamenají? Pokud máte empirickou část výzkumu nebo obecně emirický výzkum, znamená to, že něco pozorujete, zkoumáte, řídíte se...

Metodika je jednou z nejzásadnějších částí jakékoliv bakalářské či diplomové práce. Představuje kritický prvek, který zajišťuje vědeckou integritu vaší práce a vysvětluje, jak jste přistoupili k analýze svého výzkumného problému. Při tvorbě této části vaší práce je několik klíčových aspektů, které je třeba zvážit.

Závěrečná práce vysokoškolského studia neobnáší pouze soupis teoretických kapitol. Po studentech je požadováno, aby také něco vytvořili. Popíšeme si, co všechno lze v praktické části vytvořit a jakým způsem. Záleží samozřejmě na oboru. Některé obory jsou víceméně praktického rázu, tzn., že přímo implikují návrh nějakého vlastního nápadu.

Mnoho studentů neví, jaké téma je pro ně vhodné, jaké by se jim dobře zpracovávalo nebo co všechno dané téma může obnášet. Výběr tématu může být založen na různých kritériích. Je ale důležité všechny dobře zvážit. S vybraným tématem samozřejmě souvisí výběr vedoucího, čímž bychom nejpíš začli.